Welkom
Hartelijk welkom op de website van Tijdschrift Taal, een samenwerkingsproject tussen LOPON², Onderwijsontwikkeling Nederland en SLO, uitgegeven door Uitgeverij Van Gorcum.
_w670_h315_bg.jpg)
Bekijk alle columns
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieHet effect van lezers- en tekst kenmerken op het verwerken van teksten
Astrid Kraal
Begrijpend lezen is een van de belangrijkste vaardigheden die we leren op school. We moeten informatie uit teksten begrijpen om goed te kunnen functioneren op school en in het dagelijks leven. Begrijpend lezen is niet alleen een belangrijke vaardigheid, het is ook een complexe vaardigheid. Tijdens het lezen kan er v...
Schooltaalontwikkeling
Hoe de schooltaal in de rekenles op een hoger plan te brengen
Nanke Dokter
Verschillende onderzoeken tonen aan dat leerlingen die het schooltaalregister beter beheersen ook beter presteren. Schooltaal is van wezenlijk belang bij de rekenontwikkeling van leerlingen, bijvoorbeeld bij het leren van de taal die nodig is bij wiskundig redeneren. Leerlingen die van huis uit niet vertrouwd zijn m...
De zevenmijlslaarzen van taalkrachtig onderwijs: geen sprookje
Mariet Schiepers, Pandora Versteden, Els Moonen en Tinneke van Bergen
Onderwijs- en taalexperten zijn het met elkaar eens. Boeiend, ambitieus, geïntegreerd en eigentijds: dat moet het onderwijs Nederlands in de 21ste eeuw zijn. Ongetwijfeld is dat ook de ambitie van elke leraar. Maar hoe breng je dat dagelijks in de praktijk?
Online lezen: waarom leren ze het nergens?
Jeroen Clemens
Vrijwel alle informatie staat tegenwoordig op internet, leren gebeurt vooral online. Het onderwijs, de maatschappij en het bedrijfsleven verwacht van ons, burgers, dat we digitaal geletterd zijn. Maar velen zijn dat niet, ook niet de ‘digital natives’ die op onze schoolbanken zitten. Dit is een uitdaging voor het on...
Thuisonderwijs: boetseren met boter
Carla Hengel
Sta me een houtskoolschets toe: een laptop – groots – op de keukentafel, boeken als bloemblaadjes eromheen gedrapeerd, achteloos, en dááromheen, verspreid over de eetkamerbank en -stoelen, nog achtelozer, een peuter, kleuter en twee middenbouwleerlingen, allemaal van mij. Achter het laptopscherm wachten vijftien stu...
Rijk taalonderwijs is meer dan tips & tricks
Anneke Smits en Erna van Koeven
Nieuwe woordenschat verwerven leerlingen niet door lijstjes met moeilijke woorden en hun verklaring uit het hoofd te leren. Wat nodig is, is een rijke taalomgeving waarin ze hun woordenschat volwaardig kunnen ontwikkelen. In een eerder artikel gingen we hierop in. Maar hoe gebeurt dat het best in de klas? Welke dida...
Sterk leesonderwijs maak je samen: leesbeleid in de praktijk
Iris Vansteelandt en Jona Hebbrecht
Het is ondertussen tot in elke leraarskamer doorgedrongen: Nederlandse en Vlaamse leerlingen zijn steeds minder gemotiveerd tot lezen (PIRLS, PISA). Bovendien zijn ze er ook steeds minder vaardig in. En dat in een 21eeeuwse informatiemaatschappij. Dat er ‘iets’ moet gebeuren, is duidelijk. Het Algemeen Secretariaat ...
Agenda
Online event: Landelijk Netwerk Taal | Effectieve interventies
Het Landelijk Netwerk Taal organiseert haar jaarlijkse netwerkdag in het najaar. Op donderdagmiddag 30 september en dinsdagmiddag 5 oktober kun je online sessies volgens over effectieve interventies in het taalonderwijs op de basisschool. Op 30 septemb...
Blikvangers
Volop Taal
In dit handboek worden wetenschappelijke inzichten over hedendaags, uitdagend en taalkrachtig onderwijs vertaald in zeven didactische principes. Deze principes worden uitgewerkt in praktijkverhalen/toepassingen. Aan de hand van zes kijkwijzers kun je kritisch naar je eigen lesvoorbereiding en onderwijsaa...
Redactioneel
Mirjam Snel
Het is alweer een jaar geleden dat het woord Corona aan ons dagelijks woordgebruik werd toegevoegd en de wereld van de ene op andere dag voor een groot deel op slot ging. Al een jaar werken we op afstand met vaak een digitaal systeem als belangrijkste communicatiemiddel. We hebben ons een andere taal eigen moeten ma...
Expliciet woordenschatonderwijs voor alle leerlingen?
Erna van Koeven, Anneke Smits
Een grote woordenschat is belangrijk voor het begrijpen en produceren van taal. In dit artikel vragen we ons af waarom het ons niet goed lukt om woordenschatonderwijs te geven dat de woordenschat van leerlingen ook daadwerkelijk vergroot. Is het eigenlijk wel zinvol om alle leerlingen expliciet woordbetekenissen aan...
Wanneer groepswerk écht rendeert
Een praktijkonderzoek
Jan T'Sas
De meeste Nederlandstalige boeken over groepswerk geven nuttige adviezen over soorten opdrachten, organisatie en taakverdeling, en manieren om een werksfeer te creëren. Eén cruciaal aspect bleef echter lange tijd onderbelicht: het spreken zelf, meer bepaald de juiste gespreksregels. Niet dat leraren daar niets over ...
Leesbevordering op de pabo
Hoe pabodocenten de leesbevorderaars van de toekomst opleiden
Marleen Kieft
De vraag hoe het leesplezier van kinderen te vergroten lijkt actueler dan ooit. Pabo’s vervullen daarbij een belangrijke rol, want pabostudenten zijn immers de leesbevorderaars van de toekomst. In dit artikel beschrijf ik de resultaten van een landelijk onderzoek naar leesbevordering op de pabo.
Lezen, experimenteren, begrijpend lezen
Hoe begrijpend leesonderwijs en W&T-onderwijs elkaar kunnen versterken
Martine Gijsel, Anna Hotze en Miriam Knoef
Hoe kun je begrijpend lezen en onderwijs in Wetenschap en Technologie (W&T) effectief integreren? En wat hebben leerkrachten daarvoor nodig? Deze vragen staan centraal in het onderzoek van TechYourFuture dat wordt uitgevoerd door Hogeschool Saxion, Hogeschool iPabo, Eduseries en CED-groep. Dit artikel beschrijft de ...
De macht van het woord
Arend van Dam
Het klinkt wellicht niet geloofwaardig uit de mond van een kinderboekenschrijver, maar het is toch echt zo: als kind was ik niet zo talig. In mijn herinnering deed mijn oudere zus Marieke meestal het woord. Ik zweeg. Het zijn vooral de kinderboeken van W.G. van de Hulst die mij de taal hebben binnengelokt. Mijn moed...
Leesmotivatie in meertalige klas
Over het inzetten van thuistalen om leesmotivatie te vergroten
Phaedra Wouters
In mijn laatste jaar binnen de lerarenopleiding op de Hogeschool te Antwerpen, voerde ik een afstudeeronderzoek uit naar de impact van het inzetten van thuistalen om leesmotivatie bij kinderen van de lagere school te vergroten. Na een relatief beknopt theoretisch onderzoek ging ik met de derde graad van Stedelijke B...
Leesbaar en vloeiend schrijven met de hand blijf belangrijk
Margo van Hartingsveldt en Anneloes Overvelde
Schrijven is een schoolse vaardigheid. Kinderen leren methodisch woorden, zinnen en teksten schrijven als ze ongeveer zes jaar oud zijn en maken er vervolgens gedurende hun hele schoolloopbaan gebruik van. Ondanks de toename van het gebruik van computers, tablets en smartphones blijft schrijven een belangrijke vaard...
Agenda
Netwerkdag 25 en 30 maart
Op 25 en 30 maart 2021 (15.00-17.00 uur) organiseert het Landelijk Netwerk Taal een netwerkdag ¨Meertaligheid op de basisschool¨.
Netwerkdag voor taalspecialisten
Op 15 april 2021 organiseert het Landelijk Netwerk Taal een netwerkdag voor taalspecialisten. Het thema is ¨De taaldomeine...
Blikvangers
Leer ze lezen
In Leer ze lezen, praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs zijn 23 kernpublicaties uit de schatkamer van het internationale onderzoek bijeengebracht. Leer ze lezen bestrijkt het hele palet van ontluikende geletterdheid tot en met tekstbegrip en geeft uitsluitsel over het belang van...
Blikvangers
Met enige regelmaat verschijnen er publicaties die (mede) geschreven zijn door medewerkers van EDventure, LOPON2 of SLO (met uitzondering van de publicatie van Stichting Lezen ´De doorgaande leeslijn´).
Agenda
24 september en 6 oktober
Het (formatief) volgen van de taalontwikkeling
Het Landelijk Netwerk Taal organiseert op 24 september en op 6 oktober twee digitale netwerkbijeenkomten die in het teken staan van het volgen van de taalontwikkeling en van de waarde van formatief evalueren daarbij. Deelname is gratis.
...
Werken aan leesbegrip én leesmotivatie met behulp van schurende en naburige teksten
Lezen … argumenteren: meer lezen … meer weten
Hugo van den Ende, Wenckje Jongstra
Katholieke Pabo Zwolle experimenteert al een aantal jaar met de inzet van ‘rijke, schurende en naburige teksten’ in het basisonderwijs, vanuit de opvatting dat het onderwijs in begrijpend lezen geen geïsoleerde taak is: versterking van leesbegrip en leesmotivatie gaat het beste samen met kennisvermeerdering in een l...
Taal voor het leven?
Theo Klinkien
Wat is taal eigenlijk? Die vraag hield mij regelmatig bezig in mijn functie als bestuurder van zo’n 24 basisscholen. Vanuit die rol besprak ik met schooldirecteuren de opbrengsten van de kernvakken. Het viel mij op dat wanneer het in deze gesprekken over het kernvak taal ging, vooral het instrumentele aspect ervan c...
Van de redactie
Mirjam Snel
Terwijl ik dit redactioneel schrijf, woedt er buiten een crisis van pandemische omvang. Een crisis waarin we aan een nieuwe werkelijkheid in het dagelijkse leven vorm moeten geven. Een werkelijkheid waarin we in de rij staan voor de supermarkt, met een boog om elkaar heen lopen, praten tegen beeldschermen, elkaar ni...
Leren en lezen in de zaakvakken
Een contrastieve analyse: informatieve teksten in zaakvakken toen en nu
Piet Litjens
Het is alom bekend dat eerst met de opkomst van de fotografie, de film, televisie en later internet en social media de verhouding tussen tekst en beeld aanzienlijk is veranderd. Ooit domineerde op een gemiddelde pagina in een krant, tijdschrift of schoolboek de tekst en deze werd afgewisseld met een enkel plaatje of...
De ‘open vraag’ als verzamelbegrip
Verschillende typen ‘open vragen’ en hun gevolgen voor klassengesprekken
Annerose Willemsen
In aanbevelingen aan leerkrachten voor het houden van klassengesprekken over teksten wordt het stellen van ‘open vragen’ vaak geadviseerd als middel om het gesprek op gang te krijgen en te ondersteunen. Wat een ‘open’ vraag precies is en hoe die geformuleerd zou moeten worden, wordt echter niet specifieker dan ‘een ...
Redactioneel
Mirjam Snel
Van de redactie
Taaldenkgesprekken met nieuwkomers: Hoe help je leerkrachten uitdagende leermomenten te creëren?
Resi Damhuis en Hanna Kuijs
Taaldenkgesprekken zijn gesprekken waarin leerlingen samen denken, redeneren en leren. Dit soort gesprekken is niet alleen spannend en leerzaam voor taalvaardige leerlingen, maar juist ook voor leerlingen die Nederlands als tweede taal leren. Al met heel weinig Nederlands kunnen ze meedoen en al doende groeit hun ta...
Een stevige taalbasis voor iedereen
Joanneke Prenger en Gerdineke van Silfhout
De landelijk vastgelegde onderwijsdoelen zijn voor het laatst 13 jaar geleden herzien en daarom is het tijd voor een actueel curriculum dat bijdraagt aan de doorstroming van basis- naar voortgezet en vervolgonderwijs, de samenhang tussen vakken en een minder overladen programma. Voor negen leergebieden is binnen Cur...
Vaardige leerkrachten is wat goed voortgezet leesonderwijs nodig heeft
Eveline Wouters en Ria Geerse
Veel leestijd en lezen in zelfgekozen boeken biedt de mogelijkheid om zonder leesmethode goed en motiverend voortgezet leesonderwijs te geven. Daarmee verschuift het accent van het werken met een methode voor voortgezet lezen naar een onderbouwd leesbeleid waarin het belang van kennis en vaardigheden van leerkrachte...
Dyslexie: Modeverschijnsel en verdienmodel?
Lisa Siedenburg en Jitske Vogel
Tegenwoordig lijkt het wel alsof iedereen een taal- en/of leesprobleem, zoals dyslexie, heeft. Heb je moeite met het kiezen tussen d’s en b’s? Dyslexie. Problemen met spellingsregels? Dyslexie. Gaat het lezen te langzaam? Dyslexie. Commerciële praktijken schieten als paddenstoelen uit de grond en verdienen grof geld...
Iedereen kan meedoen in de natuur- en techniekles: Nederlandse ervaringen binnen een internationaal onderzoek naar inclusief, taalgericht onderwijs
Suzanne van Norden, Maaike Hajer, Jantien Smit
Elke leerkracht krijgt dagelijks te maken met grote cognitieve, sociaal-culturele en taalverschillen in de groep, wat differentiatie nodig maakt. Maar het apart begeleiden van groepjes leerlingen staat op gespannen voet met sociale integratie. De laatste tijd groeit de aandacht voor inclusie: manieren om een groep b...
De Taalronde: betere teksten door meer ideeën
Milou Uytdewilligen en Mienke Droop
Een verslag, een sollicitatiebrief, e-mail, tweet of appje. Bijna dagelijks houden we ons bezig met schrijven, een vaardigheid die essentieel is voor het functioneren in onze maatschappij. Goed schrijf- of stelonderwijs is dan ook van groot belang. De uitkomsten van het Inspectierapport uit 2011 zijn derhalve zorgel...
Literaire gesprekken: de motor voor ontwikkeling in leesvaardigheid en in leesmotivatie
Gertrud Cornelissen
Genieten van lezen is de drive voor verdere literaire ontwikkeling. Kinderen die lezen hoog in het vaandel hebben staan, ervan overtuigd zijn dat ze hier goed in zijn, lezen graag en veel, waardoor hun literaire competentie zich in een opwaartse spiraal verder ontwikkelt. Dit in tegenstelling tot kinderen die van zi...
Blikvangers
Redactie
Via deze rubriek houden we u op de hoogte van recente publicaties die (mede) geschreven zijn door medewerkers van EDventure, LOPON2 of SLO.
Agenda
Redactie
Via deze rubriek houden we u op de hoogte van recente bijeenkomsten waarin EDventure, LOPON2 of SLO een rol hebben.