Voorwaarden voor effectief leesonderwijs de eerste opbrengsten van de Kennistafel Effectief Leesonderwijs
De leesprestaties van Nederlandse leerlingen dalen en leerlingen zijn weinig gemotiveerd om te lezen. De oorzaak wordt al snel bij de leraren in de klas gelegd. Zij zouden onderwijs verzorgen dat niet voldoende oplevert. Maar is dit wel terecht? Zijn alleen de leraren verantwoordelijk voor de leesprestaties van de leerlingen, of spelen er ook andere actoren een rol? In dit artikel beschrijven de auteurs de eerste opbrengsten van de Kennistafel Effectief Leesonderwijs, die in 2020 is opgericht op initiatief van de PO-Raad, VO-raad en het NRO om een gemeenschappelijk perspectief op goed leesonderwijs te bieden en aanbevelingen te doen. Ingegaan wordt op de zorgen rondom de leesprestaties van Nederlandse leerlingen, wat begrijpend lezen en effectief leesonderwijs inhouden en wat de voorwaarden zijn om effectief leesonderwijs op een school te realiseren.